tirsdag, juli 28, 2009

Barnerommet

Vi flyttet inn i huset vår i mai 2007 og da hadde vi totalrenovert hele huset. Rommet som guttene har nå var da gjesterom og hadde tre hvite vegger, og en vegg med blomstrete tapet. I august i fjor begynte guttene å ligge i hver sin seng og det begynte å bli trangt på soverommet vårt. Jeg fant derfot ut at det var på tide å flytte de over på eget rom. Da jeg nevnte ordet "oppussing" til samboeren min ble han ikke spesielt begeistret så det endte med at jeg malte rommet, tettet spikerhullene og la enda et strøk med maling på dør- og vinduskarmer mens han var på jobb.


Da vi var på Gran Canaria i februar kjøpte jeg disse bokstavene på flyplassen da vi skulle reise hjem. Og ja, jeg vet at O'en i Nikolai er en Q. Jeg skal aldri mer shoppe klokka fem om morgenen. Som i ALDRI!


Rommet er malt i fargen Risør og jeg synes den passer kjempefint til to små gutter. Til venstre innenfor døra står det en Malm kommode fra Ikea (jeg liker de kommodene kjempegodt, og vi har tre høye med seks skuffer på soverommet vårt, pluss at vi har de lave til nattbord der). Oppå kommoden har de to koseelefanter som jeg kjøpte på Ikea da jeg var i Stockholm nå nylig.


Til høyre innenfor døra står det ei Lack hylle der de har en del av bøkene sine. Benjamin og Nikolai er medlemmer i Go'boken så bokhylla har blitt raskt fylt opp. I den nederste hylla står tegnebrettene som de ikke er så veldig interessert i enda, men det kommer vel.


På hedersplassen i hylla står disse to prinsene. Guttene fikk de fra mammaen min den dagen de ble født, og de var sammen med oss på sykehuset helt til den dagen vi fikk reise hjem.


Ved kneveggen har jeg plassert et Mammut bord og fire stoler. Ole Brumm Wallstickerne har jeg kjøpt på en lekebutikk på Myre i Øksnes kommune.


Under åttekant-vinduet står en Trofast lekeoppbevaring. Den er foreløpig ganske tom siden de aller fleste lekene enda er nede i stua.


På toppen av lekeoppbevaringen sitter disse to søte bamsene som guttene fikk fra ei venninne av meg den dagen de ble født. De ble levert på sykehuset sammen med en kjempefin dekorasjon bare noen timer etter at guttene kom til verden.

Bursdagskronene jeg laget til 1-årsdagen deres i desember står også på lekeoppbevaringen. Vi får se hvor lenge de får stå her...

Under vinduet står sengene deres. Når guttene ligger flytter vi sengene litt fra hverandre slik at de ikke skal nå hverandre ,og slik at vi skal kunne gå mellom sengene deres dersom de gråter om natta. Gardinene sydde jeg i går kveld av et stoff mamma hadde liggende. Det er bittesmå blå prikker på de. Fargen på prikkene er nesten identisk med fargen på veggene så jeg synes det ble veldig fint. Rullegardinen er kjøpt på Jysk, og har selvfølgelig Ole Brumm mønster.

I vinduskarmen sitter Tussi og Tigergutt. Bamsene fikk guttene i gave fra ei venninne av meg da vi fikk kom hjem fra sykehuset.

Sengene er hverken spesielt fine eller nye. Den som står nærmerst sov jeg i da jeg var lita, og den som står inntil veggen har jeg kjøpt brukt for 100 kr fra søskenbarnet til mamma. Siden guttene ble født så lenge før termin, og siden jeg ikke var hjemme mellom fødselen og dagen jeg reiste hjem med guttene, tok mamma med seg mi seng og monterte da hun var hos oss og vasket og gjorde klart til vi skulle komme hjem. Jeg syntes det var koselig at de lå i mi seng og da det var på tide å legge dem i hver sin seng syntes jeg det ble feil at en av dem skulle få ei helt ny og kjempefin seng, og jeg er i grunnen fornøyd med det.

Guttene har sengekant fra BabyDan med matchende sengetrekk. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte hvit sengekant, men det får så være. Den lyseblå er jo kjempesøt, men den passer jo ikke like fint til alle sengetrekkene deres da. En annen ting med sengekantene fra BabyDan er at jeg synes de blir litt dvaske etter vask, men det kan hende at sengekanter fra andre leverandører også blir. Guttene har bare en hver og det er ikke alltid like lett å få de vasket og tørket til neste soving, men det går på et vis. De sover dårligere uten sengekant så den blir nok værende på senga enda ei god stund. Den lille bamsen som sitter i hjørnet på bildet over fikk Nikolai fra pappen sitt søskenbarn dagen etter han ble født. Benjamin fikk en likedan, men bildet over er fra Nikolai si seng. Kosekluten er fra Go'boken og er nesten livsnødvendig for Nikolai. Benjamin bryr seg ikke om koseklut.
Ja, her var altså en liten "rundtur" på barnerommet. Jeg liker rommet kjempegodt selv og håper guttene kommer til å like det når de blir litt større og skal tilbringe litt mer tid der enn når de skal sove. Helt til sist et bilde fra hvordan rommet så ut da vi holdt på å rive før oppussingen!

2 kommentarer:

små og store drømmer sa...

Så fint og se at pakken kom frem :) Også like hel. Var litt engstelig for om den skulle gå i stykker på veien..
Superfint rom for to små prinser. Likte 8-kant vinduet skikkelig :)
God natt til deg.
Klem

Guttemamma sa...

Virkelig et nydelig rom du har laget, så mange fine saker og farger!! Heldige små karer som har sånn en flink mamma!!!
KLem