onsdag, juli 01, 2009

Små skatter

For tre år siden bestemte vi oss for å pusse opp huset vi nå bor i. Samboeren min eide huset da, mens jeg leide ei leilighet på Sortland. Han mente vi kunne bo i huset og pusse opp litt etter litt, noe jeg ikke var det minste interessert i. Huset er bygd i ca 1890, kjøkkenet og badet var pusset opp på midten av 70-tallet og mye var skakt og skjevt. Jeg så for meg å rive vegger, flytte kjøkkenet osv, så for meg virket det nokså umulig å bo her under prosessen. Vi flyttet derfor begge i leiligheta mi på Sortland. Siden samboeren min overtok huset med innbo var det nesten som en skattejakt da vi skulle tømme og klargjøre til oppussing. Det skal sies at det aller meste ble kjørt rett til gjenvinningsstasjonen, men innimellom dukket det opp små skatter.

Kommoden jeg endelig har klart å pusse opp er hjemmesnekret og gammel. På toppen var det hull så det virker som om det kanskje har vært en speilkommode i gamle dager. Ganske trist at toppen ikke var å finne i huset, men, men... Samboeren min fjernet gammel maling og pusset ned kommoden. Deretter ble det ikke gjort mer - på lenge! I fjor vinter ble kommoden grunnet og malt to, tre strøk med oljemaling, men resultatet ble ikke bra. Malingen "nuppet" seg, og vi la prosjektet på is igjen. I går bestemte jeg meg for å gjøre kommoden ferdig en gang for alle. Jeg fikk den ut av kjelleren og bestemte meg for å male den ute. Intet minde enn en veldig dårlig idé: da jeg skulle ut å se på resultatet etter at det hadde tørket et par timer, hadde nærmere en million fluer parkert i malinga. Det var ikke annet å gjøre enn å bære den ned i kjelleren igjen, pusse av de døde fluene og legge på enda et strøk med maling. I dag har jeg hentet den inn og plassert den i gangen.


Selv om resultatet ikke er helt perfekt er jeg fornøyd. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å male skuffene innvendig også, men det ble ikke til det. Som dere ser så mangler kommoden handtak. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å sette på likedanne som vi har på kjøkkenet, men nå er jeg usikker på om jeg heller skal kjøpe knotter i "glass". Her er bildet av handtakene jeg har kjøpt.

I ryddesjauen før oppussingen dukket også denne gamle symaskinen opp. Jeg har hele tiden tenkt at den skal stå på kommoden og her har den kommet på plass.

Hvis noen tenker at det må være dumt å ha en kommode stående inntil garderobeskapet på denne måten kan jeg fortelle at bak den sorte skyvedøren befinner pipa seg, så den døren åpner vi aldri.

4 kommentarer:

Havets Datter sa...

hehe..måtte le når jeg leste om fluene.. Huff!! Kjedelig, men det ble jo bra til sist ;o) Morro med skattejakt!

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Ja, det er jo ganske så morsomt! Vi har en gammel sjå som vi skal rive i sommer. Jeg er spent på om det dukker opp noe av interesse der...

små og store drømmer sa...

Uff litt av et prosjekt ja.
Jeg syntes egentlig det er veeeeeeldig kjedelig å male. Så hvis jeg måttet pusse og male så mange ganger som dere hadde jeg nok gitt opp for lengst. Hehe.
Godt ikke alle er som meg..
Koselig at du vil være med i konkurransen min.
Klem

Havets Datter sa...

Den har jeg kjøpt på lillemaison.no ;o)
Mange fine farger!!