torsdag, september 23, 2010

Pleddet

Fredag for to uker siden kom jeg over et heklet pledd i et utstillingsvindu i Tromsø. På tross av at jeg aldri hadde holdt i en heklekrok tidligere måtte jeg bare kjøpe garn og sette i gang. Etter litt hekleopplæring fra søstra mi i parken utenfor kirka midt i byen i Tromsø, litt via youtube, litt via telefonkontakt med mamma og litt hjelp fra ei venninne da vi var på grilltur i fjæra, kan jeg nå vise dere bilder av det ferdig heklede pleddet.  


Problemet nå er at jeg ikke aner hvor jeg skal ha det... Hurra for å være superimpulsiv, bruke ca 1500 kroner på garn, mange timer på hekling og så ende opp med å ikke ane hvor man skal plassere herligheten! Dersom jeg hadde tenkt meg litt om før jeg valgte farger kunne jeg valgt litt mere guttete farger og pleddet kunne vært sengeteppe på det ene barnerommet, men neida... Bare sånn for å plassere det henger det nå over ei kiste i stua fram til nærmere avgjørelse om bruk og plassering er tatt.


Jeg har blitt forespurt om oppskrift på selve lappene og den kommer her:

Legg opp 6 lm, sett sammen til en ring med 1 kjm i 1. lm
1. omg: 3 lm (= 1 st), videre hekles 15 st rundt ringen, sett sammen med 1 kjm i den 3. lm (=16 st)
2. omg: 5 lm (= 1 st + 2 lm). * 1 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra * til * omg rundt, sett sammen med 1 kjm i den 3. av de 5 lm (=16 hull).
3. omg: 1 kjm i første hull, 3 lm (= 1 st), (1 st, 3 lm, 2 st) i samme hull, * (2 lm, 1 hst i neste hull) 3 ganger, 2 lm = ene siden, (2 st, 3 lm, 2 st) i neste hull = hjørne *, hekle fra * til * 2 ganger til, hekle (2 lm, 1 hst i neste hull) 3 ganger, slutt med 2 lm, 1 kjm i 3. lm
4. omg: 1 kjm i 3. lm-hullet, 3 lm, (1 st, 3 lm, 2 st) i samme hull = hjørnet, * (2 lm, 1 hst i 2 lm-hullet) 4 ganger = siden, 2 lm, (2 st, 3 lm, 2 st) i 3 lm-hullet = hjørnet * , hekle fra * til * 2 ganger til, hekle 2 lm, 1 hst i 2 lm-hullet 4 ganger, slutt med 2 lm, 1 kjm i 3. lm.
5. omg: 1 kjm i 3 lm-hullet, 3 lm (2 st, 2 lm, 3 st) i samme hull, * (1 lm, 2 st i 2 lm-hullet) 5 ganger = siden, 1 lm, (3 st, 2 lm, 3 st) i 3 lm-hullet = hjørnet *, hekle fra * til * 2 ganger til, (1 lm, 2 st i 2 lm hullet) 5 ganger, 1 lm, slutt med 1 kjm i 3. lm.

Alle dere som har lyst til å lære dere å hekle: prøv dere på dette pleddet! Siden det er brukt tykt garn er det et overkommelig prosjekt for nybegynnere og det er morsomt. Jeg vurerer å hekle flere pledd etterhvert, men da skal jeg finne meg et billigere garn, eventuelt prove meg på et pledd i tynnere garn.

Håper alle har en flott torsdagskveld!

20 kommentarer:

Hasigamas mamma sa...

NYDELIG!!!!! Herlighet så flink du er! jeg er såååå imponert!
Klem
Lise

Marit ♥♥♥ sa...

Oi, så flink du er! Og at du finner tid til det!! Kjempeflott ble det!

Ha en fin, fin helg :)

Anonym sa...

NYDELIG ♥
Driv på med eit par sånne eg og, men greie liksom aldri å slutte- så det eine er blitt kjempestort no :)

Klem

Ingvild sa...

Nydelig hekleteppe! Er mektig imponert nå ja... Du finner nok et sted å plassere deet tenker jeg!

Klem,I

Havets Datter sa...

Så flott!! Du er jammen flink, og det gikk jo unna i en fei!!
Her er det strikking det går i ;)

Klem

Bringen Blomster sa...

wow-e e imponert! Det gjorde du sannelig fort! Og så flott det ble! :)
-synnøve-

Anonym sa...

Kjempefint pledd. :) Er imponert over dine hekleferdigheter. :)Klem.

Anonym sa...

Det ble kjempe fint!
Klem Igi

Bdicte sa...

Nydelig!! Du finn garantert en plass til det:)

Klem
Benedicte

Vanilje sa...

Det blei kjempefint :) God helg!

Vigdis sa...

Heisann!
Takk for kommentar på innlegget mitt om Prinsessa og halve kongeriket. Det er godt å se at bloggerne er bevisste når det gjelder publisering. Takk også fordi jeg nå fant enda en interessant blogg. Her kommer jeg innom flere ganger!

Vibeke / Mammas Hus sa...

SÅ FLINK du har vært!!!!! Lekkert ♥

God helg snuppa - nå er vi enda en uke nærmere. ;)

Anonym sa...

Fantastisk fint teppe!!!!!!!! æ e IMPONERT. passa jo godt tel sofaen dåkker jo...:)))))))))))

Mette

tinemari sa...

Det ble kjempefint!! Må ut å kjøpe garn og prøve meg på dette i høstferien :)

God helg!!

-Kamilla- sa...

Sååå flink du har vært!! Teppet ble kjempenydelig!! Men hvilket garn har du brukt og heklekrok størrelse??
Og du... Ungdomsrommet er nå ferdig. Bilder er lagt ut ;0)
God helg!!
*Klem*
-Kamilla-

Tidsoptimisten sa...

WOW!! Kjempefint pledd, og så fort som du ble ferdig! Jeg har bare såvidt tatt i en heklekrok, men er veeeeldig fristet til å hekle meg et teppe nå ja...

Ang PH, hadde vært veldig gøy, men når tenkte du å starte ballet? Jeg jobber til 19 den dagen skjønner du :)

Camilla sa...

Nydelig teppe! Så flink du er som har lagd det.

Klem, C.

duBedåre sa...

Fantastisk pledd! Og virkelig imponerende at du gav deg i kast med et helt teppe når du ikke helt visste hvordan. WOW! (o:

Cecilie sa...

Dette var virkelig fint!!!

Eirin Berg-Hansen sa...

Hei. Jeg lurer på hvordan du har satt lappene sammen. Har du heklet eller sydd? Finnes det en oppskrift på det? Hilsen Eirin