lørdag, januar 21, 2012

Energipåfyll ♥

I dag tidlig kremt, for hvermannsen var det vel strengt tatt blitt langt på dag pakket jeg meg selv og de to små i bilen for å jakte på sola og et sårt tiltrengt energipåfyll. Jeg kan med hånda på hjertet innrømme at jeg tenkte at denne soljakta mest var for mammaen i huset sin del, men allerede etter en kort kjøretur hørte jeg fra baksetet: mamma, ser du det fine solskinnet på fjellan, og den dårlige samvittigheten for halvannen times kjøring én vei ble betraktelig mye mindre. Jeg lovet på tro og ære at når vi hadde kjørt litt til skulle vi ikke bare få se solskinnet, men hele sola. Trur du det går an mamma førr det har vi så løsst tell, var svaret jeg fikk. Vi kjørte videre og da vi nesten var kommet til Svolvær fikk vi se sola i all sin prakt, og reaksjonen i baksetet var et veldig samstemt åhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, mens jeg nærmest hadde klump i halsen og tårer i øynene. Sol, lysere dager og vår er etterlengtet, men nå er det ikke like fjernt som det var for noen dager siden. Sola er faktisk her og om bare noen få dager ser vi den her på Sortland også om været holder. 



Målet for dagens tur var Henningsvær, og verken yr.no eller sola sviktet. Jeg bruker å omtale Henningsvær som Lofoten på sitt aller beste, og etter dagens besøk er jeg ikke mindre sikker i min sak. Sol fra nærmest skyfri himmel, koselig selskap og to små gutter som også var glade for å se sola og for å få dra ut på tur gjorde utrolig godt i en sliten kropp. ♥ Bildene over er fra den fantastiske solnedgangen som jeg bare ikke klarte å løsrive meg fra. Jeg sa vel nærmere sjutusen ganger at jada, jeg kommer - men så måtte jeg bare se litt til - og til slutt var både barna og det koselige selskapet gått. *ler*  


På bildet over ser du det fantastiske fyret i Henningsvær badet i sola - hvem har vel lyst til å gå fra et slikt syn selv om gradestokken er under null og vinden gjør det både surt og kaldt? På wikipedia står det at 'fyret ble opprettet 1.januar 1857, og var et fiskefyr. Det ble avbemannet og erstattet av ei fyrlykt i 1953. Fyrbygningene er i dag i privat eie'. Dersom du søker på google.com på fyret i Henningsvær får du garantert opp bilder av fyrets innside - helt fantastisk!



Selv etter at sola var gått ned var fargene på himmelen fantastisk. Konklusjonen etter dagens tur er at det lønner seg å invitere seg selv på tur sammen med folk som er kjente og som kan vise deg de absolutt beste utkikkspunktene. *smile* 


Helt til slutt et bilde av meg og de to små. Det er ikke akkurat hverdagskost at jeg publiserer bilder av meg selv her på bloggen, men i dag tenkte jeg å gjøre et unntak. Og neida, Benjamin til høyre, er ikke veldig mye større enn Nikolai til venstre, men han står litt lengre frem enn oss. *ler* Tenkte bare å ha det sagt eller skrevet er vel mer korrekt før noen kommenterer akkurat det. 

Håper dere alle har hatt en super lørdag!

11 kommentarer:

Barbro sa...

Nydelige bilder. Og blinkskudd av sola!!!
nyt resten av helgen :-)

Klem fra nabobygda :-)

HusmorDronninga sa...

For nåken nydelige bilder!
Sola (og himmelen..) er bare kjempevakker på denne årstida...

Ha ei fortsatt fine helg :)
klem

Ønskedrømmen sa...

Nydelige bilder, Lofoten er fantastisk vakker.
Håper kvelden er like fin som dagen har vært!

Klæm

Signe sa...

Åh så deeeeeiliiii! Og førr noen fine bilda du fikk tatt åsså :)

Det har jo vært lyst og fint her på sortland åsså i dag og æ stod å så ut verandadøra å tenkte at nu e det sannelig bære noen få daga igjen! *gledes*

Nyt lørdagskvelden :)
Signe

Elvehiet sa...

Sol! Snart er den tilbake her også! Kjempefine bilder. :)

Annfrid sa...

Nydelige bilder og så hørtes det ut som om dere hadde en fin tur. Jeg har en drøm om å besøke Lofoten, ja ikke bare der men Finmark generelt. Var en langhelg i fjor i Lakselv og det var så nydelig.
Klem Annfrid

Kathrine sa...

Det så ut som en fin tur! *misunnelig*
Hadde det ikke vært for at "herberget" i Svolvær var fullt hadde det nok blitt en tur dit i helga...men kanskje neste helg? ;) Gleder meg til sol jeg også, tror faktisk jeg skal kjøre til et sted der jeg får sett sola idag, for i morgen er det jo bunkers på meg igjen... ;)

Kath.

Bdicte sa...

Soldagen igår her i Tromsø! Men fikk ikkje sett sola, man må litt oppå øya eller på kvaløya for å se den...

Æ glede mæ til å se sola, nesten mer og mer hvert år føle æ.

Klem
Benedicte

mamma i nord sa...

Å så lyst jeg fikk å ta en tur til Lofoten nå.
Hender att vi gjør det, men egentlig alt for sjelden.
Vi dro også etter sola i går, og fikk sett den på Frøskelandsfjellet.
Hadde nok sett den her hjemme også om vi ikke skulle på ræk en tur(sigerfjorden)
Nydelige bilder av sola, og så koselig å se deg og guttene. Fine er dere.

Ønsker deg en fortsatt fin søndag.

Klem Tanja

Unknown sa...

Såååååå fine bilder! Det blir bare såååå fantastisk godt å se sola igjen! Jeg gråt en skvett i jor og kommer sikkert til å gjøre det samme iår også, hihi;) De som har sola hele året vet rett og slett ikke hvor tungt det kan være uten - eller hvor inderlig fint det er å se den igjen...:)

Fineste V&B&N!

KLEM

Vibeke / Mammas Hus sa...

Så nydelige bilder ♥ Jeg kan tenke meg det er herlig å se sola igjen, jeg har sagt før at jeg hadde ikke klart å bo der oppe!

Så fine dere er ♥ Savner deg masse!!!! Og den store gutten som står foran er vel på høyre side i bildet.....? *erter*