lørdag, juli 04, 2009

Uff, som jeg gruer meg...

Vi totalrenoverte hele huset både inn- og utvendig, bortsett fra trappa opp til loftet og taket i stua. Ser man bort fra disse to tingene, strippet vi alt helt inn til tømmeret. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har angret på at vi ikke likegodt fikk ny trapp og nytt tak - spesielt trapp!

Trappa var brun med et orange-blomstret laminatbelegg i (her hadde det vært på sin plass med et før-bilde, men jeg vet ikke om det eksisterer, jeg klarte iallfall ikke å finne et i farta.) Under selve oppussingen ble gelenderet revet, belegget fjernet og trappa grovpusset. Plutselig var vi flyttet inn, og det var veldig mye som var viktigere enn å få trappa ferdig; fliser både her og der, rydde møbler på plass, skru sammen møbler, male huset utvendig, veranda, osv osv. På toppen av det hele ble jeg gravid og all maling inne opphørte... Jeg reiste bort ei langhelg og da malte samboeren alle vindus- og dørforingene og luftet for harde livet. Alle gassene var vel neppe borte, men, men... Trappa var fortsatt på vent! Så kom guttene til verden, 3 måneder for tidlig, og vi var på sykehuset i Tromsø alle fire i 87 døgn... Det hadde kanskje vært en idé å fått noen til å gjøre ferdig trappa i den perioden, men hvem tenkte vel på det... Da vi endelig fikk komme hjem var det iallefall ikke aktuelt med maling av trappa, og slik har det fortsatt!

I fjor vinter grunnet jeg trappa mens guttene sov ute i vogna, og da jeg var ferdig med det reise vi på helgetur til mamma. Etter det har det ikke skjedd mer - før nå! Nå har jeg nemlig bestemt meg. Vi er bare helt nødt til å få malt trappa slik at snekkeren som skal lage gelender kan få festet det på. Gelenderet har jeg bestilt ferdig malt - noe annet er helt utelukket når jeg ser hvor trege vi er med slike prosjekter. Nå har jeg sånn helt forsiktig begynt å sparkle litt på undersiden av trappen. Jeg tenker at å få ferdig undersiden og vangen på yttersiden får være del 1 av prosjektet. Gelenderet skal nemlig festes på yttersiden av vangen så da er det fint at den er malt først. Når det er ferdig får jeg finne en løsning på hvordan vi skal få malt trinnene. Vi bruker jo trappa hver dag siden vi har soverommene våre på loftet. Jeg leste i et interiørblad at de tipset om å male annenhvert trinn så det er jo en mulighet. Her er et par bilder av trappa slik den er per i dag:



6 kommentarer:

Camillas Romantiske hjem sa...

Hei! Takk for koselig kommentar på bloggen min! Mye spennende å lese hos deg, jeg kommer tilbake :-)Ha en flott søndag!

Camilla:-)

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Takk for det! Ha en fin søndag du også!

Tomines hjem sa...

Hei hopp.. og god søndag... i dag er den perfekte dagen for å prøve seg på picasa.. Det er gratis, og jeg lastet ned fra google tror jeg.. Det er superenkelt.. tok bare litt tid å få lastet ned alle bildene som lå inne på pc til picasa.. ( tid og tid.. kanskje 10 min... ) hyl og skrik om du trenger hjelp.. jeg prøver meg frem nå og finner fler og fler ting og tang som kan gjøres.. Lykke til med trappen... og kos deg i solen.. jeg har vært i nord norge rett ved Sortland stort sett alle sommere, da jeg har familie der.. Finnes ikke vakrere sted...

Fjordlykke sa...

Hei på deg!!!
Takk for hyggelig kommentar.
Snakket akkuratt om Nord-Norge. Svigermor er fra Hennes i Vesterålen :) Et nydelig sted!
Ha en fin fin ettermiddag

Klem

Havets Datter sa...

Her er det bare å stå på ;o) Den blir jo smashing!! Kjedelig er det, men du å du så DEILIG når det er ferdig!

Lykke til...

ps. var forresten på Lykke & Lukas. MYE fint der ;o)

små og store drømmer sa...

Gratulerer. Du vant konkurransen hos meg :)
Jeg skal prøve å få sendt den til deg før jeg reiser på fredag. Men jeg har sinnsykt mye som må ordnes før avreise, så det kan hende det må bli etter ferien. Håper det er ok isåfall.
Supert om du sender meg adressen din på mail.
Klem klem