søndag, september 27, 2009

Skjenken er på plass

Skjenken som jeg fant i kjelleren er nå på plass i stua! Den mangler håndtak, men hvis det noen gang slutter å regne, skal jeg gå ut å spraylakke de som var på.

Jeg synes den ble veldig fin! Eneste problemet er at den "har slått seg" litt etter at den kom opp i varmen, så både skuffene og skapdørene er veldig trege. Hvis det ikke blir bedre av seg selv må jeg ta de ut å høvle litt av de slik at de går lettere. Jeg krysser fingrene for at det på mystisk vis ordner seg selv, men den helt store troen har jeg ikke.

Som jeg skrev tidligere sendte jeg epost til Språkrådet for å finne ut når man gikk fra å skrive Kjöbenhavn til Köbenhavn, og her er svaret jeg fikk: "Kjøbenhavn har i officiel retskrivning været enerådende op til 1889 hvor de to former med og uden –j- blev sidestillet. Denne sidestilling fortsatte til 1906 hvor –j- forsvandt. Men det betød ingenlunde at det forsvandt i sproget, fx hed det Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab langt ind i 1900-tallet. Den dag i dag finder man firmanavne – ganske vist ikke mange – med Kj-, fx Aktieselskabet Kjøbenhavns Handelsbanks Understøttelses- og Hjælpefond. Så det er rigtigt svært at bruge Kj- som datering". Dermed ble jeg ikke noe klokere på hvor gammel skjenken er...

Slik så den ut tidligere:

5 kommentarer:

Fru Kransvik sa...

Du er nå flink du og;) Vil så gjerne komme på besøk å se alle de endringer som er gjort....Er IKEA etablert på golfbanen?

Havets Datter sa...

Så fin den ble!! Her regner det også... mest sidelengs :( Blir SPRØ av dette været snart!!!

beate sa...

Så lekker! Grattis med nytt råfint møbel!

Ha en fin kveld

Beate

Christine Louise sa...

Jøss, så flott den ble :) Regner her også :S

Klem fra meg..

Unknown sa...

For en flott skjenk! Den var du heldig med. :)

Ha en fin dag!