mandag, september 07, 2009

Kanelboller

I går ettermiddag bakte jeg kanelboller. Etter å ha sett rundt på diverse blogger hvordan dere snurrer og knyter bollene fant jeg ut at jeg skulle prøve det samme. Jeg har ei kjempegod oppskrift på bolledeig som jeg bruker til både hveteboller og kanelboller. Her kommer den:

100 gram smeltet margarin
1/2 liter melk
100 gram gjær
100 gram sukker
1 ts kardemomme
1/2 ts salt
Ca 1 kg hvetemel

Jeg bruker alltid å lage dobbelt opp. Margarin smeltes og melken has i (når jeg dobler bruker jeg 1/2 liter melk og 1/2 liter vann). Gjær (jeg bruker tørrgjær og bruker 3 pakker på dobbel oppskrift), sukker, kardemomme og salt has i og røres ut. Tilsett så hvetemel til du synes deigen er passe fast. Hev til dobbel størrelse og bak ut bollene. Jeg bruker å steke bollene på ca 230 grader i 6-7 minutt.

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Ser kjempe godt ut! Jeg har prøvd meg på de snurrene jeg også, men slet litt med "knytingen" for bena ble litt lange.. Men gode ble de.

I helgen har jeg laget eple og kanel muffins. Du kan se de inne på bloggen min http://firevegger.blogspot.com/.

Kjempe fin blogg du har!

Ha en fin dag:)
Charlotte

ANETTESHUS.COM sa...

Hei! Takk for hyggelig hilsen:) Mmmm... disse kanelbollene så kjempe-gode ut!! Takk for oppskrift! Men hvordan snurrer/knyter du de?!

Ha en strålende ny uke!! Så flott blogg du har forresten:)

Klem Anette:)