tirsdag, september 15, 2009

Hva tror dere?

På fredag ryddet vi unna nede i kjelleren for å få frem skjenken! Den har nesten vært bortgjemt mellom forskjellig annet som også har stått lagret der nede, så det var første gang jeg fikk se den i sin helhet. Den er helt i orden, men hvis vi skal ha den tror jeg at jeg skal bytte bakdelen, føttene og hyllene inni. Det går nok å bruke den slik den er også, men jeg tror det blir bedre om det byttes ut.

Den er jo fryktelig skitten så det blir litt av en vaskejobb før jeg kan ta til med maling. Hvordan vasker jeg den slik at den blir malingsklar etter den har stått lagret i kjelleren i sikkert 30-40 år? Jeg ser for meg at den ble flyttet ned da de pusset opp huset her på 70-tallet, men sikker er jeg jo ikke.

Den har vært brun, men noen har malt litt av skjenken hvit for lenge siden. Dersom jeg skal pusse den opp skal hele bli hvit og få plass i stua. MEN, hva tror dere? Kan dette bli bra? Tips til vasking og maling mottas med takk!

5 kommentarer:

Charlotte sa...

Jeg tror den kan bli veldig fin! Men det krever nok litt jobb med vask, puss, sparkel og maling! Vet du hvilken farge du vil velge?

Ha en fin dag!
Charlotte

Elisabeths Ingeborg sa...

Den skjenken der er nydeleg! Veit mor mi fann ein lik ein og pussa opp når eg var lita. Den vart også brukt som stellebord til nevøen min ei periode, og det fungerte heilt supert. Ein skjenk som tåler det meste. Men korleis du skal få vaska den og pussa den opp, det veit eg sanneleg ikkje.

Havets Datter sa...

Jeg tror også den kan bli veldig fin! Jeg tror man bruker å vaske med salmiakk-vann. I værtfall IKKE grønnsåpe!! Når jeg skal male bruker jeg å tørke over med rødsprit (for å få vekk eventuelle fettflekker) Da kan man male med èn gang siden det fordamper. Men det krever vel litt grundigere rengjøring når det har stått i så mange år ;)

Lykke til!

Christine Louise sa...

Den blir kjempe fin altså :) Lykke til med oppussing..

Klem fra meg..

Anonym sa...

Hei hei!
Ja den tror jeg blir fin:-)
Jeg brukte salmiakk-vann til tripp-trappene, og det funka veldig bra, men pass på å stå en plass med god lufting.
Skulle ønske jeg hadde et hus med så mange fine skatter!

Har du planer den 2. oktober?

klem fra Veronika