tirsdag, juli 27, 2010

Barnerom

Her i Godt Isolert-huset har vi bare tre soverom, noe som er minst ett for lite. Uten at jeg egentlig liker å innrømme det er det min feil at det ble slik. Jeg var veldig opptatt av at vi måtte ha bad på loftet, og det gikk på bekostning av et eventuelt fjerde soverom. Nå er Benjamin og Nikolai så store at de sover mye bedre på hvert sitt soverom, enn de gjør sammen. Det var dermed på høy tid å gjøre i stand enda et barnerom. Mannen i huset har en sønn fra før så dette rommet har vært hans rom når han har vært her, og i tillegg har det fungert som gjesterom. Mannens sønn er ikke her så veldig ofte, men sist han var her snakket jeg med han om at jeg kom til å gjøre rommet om til et barnerom. Han skal selvfølgelig få sove der når han er her, men han får holde ut med et litt mer barnslig tema enn han ville valgt selv (han er 15 år).


Rommet er ikke helt ferdig, men her er en liten forsmak på hvordan det blir. Planen (min) er nemlig at vi på sikt (aller helst i går) skal dele av loftstua slik at vi får enda et soverom. Da vil mannens sønn få eget rom når han er her, og vi kan bruke det til gjesterom når han ikke er her. Er ikke det en vinn-vinn situasjon for alle parter vet ikke jeg. Mannen i huset er ikke helt enig...

Jeg: "Ska vi ikkje del av loftstua sånn at vi får et tell soverom?"
Han: "Del av loftstua? Du har jo akkurat revve veggen og åpna opp". (Akkurat er et begrep som kan diskuteres, det er tross alt straks fire år siden, og hvem visste da at vi skulle få tvillinger innen kort tid...)
Jeg: "Ja, men nu treng vi jo enda et rom sånn at guttan kan få kvær sett og han Joakim fremdeles kan ha et eget".
Han: "Bi ikkje det rommet veldi lite?"
Jeg: "Det bi jo stort nok tell å ha ei seng og et nattbord og en kommode i. Dessuten har vi fremdeles ei lita loftstua me plass tell tv og en liten sofa. Vi kan sæll tv-bordet og skapet og kjøp nåkka mindre og vi kan sæll sofaen og kjøp en mindre vess den bi førr stor..."
Han: "SÆLL? Så du ska sæll igjænn..."

Samtalen stoppet vel her, og det var kanskje like greit. Plan A er at når det nye barnerommet nå er på plass, blir det kanskje lettere (eventuelt ikke) å få gjennsomslag for å dele av loftstua. Plan B er å få noen til å sette opp en lettvegg i skjul...


Malm kommode fra IKEA, morsomt speil fra Loppis, søt lekeoppbevaring som også er fra Loppis og 1 års bursdagskrone fra mammaen. Jeg leker med tanken på å tapetsere frontene på kommoden siden den har fått noen hakk, men vi får se hva det blir til.



Tallerkenhylle som jeg har fått fra mamma og som jeg har malt hvit, bøker fra Loppis, tretog fra Loppis og en prins som Nikolai fikk den dagen han kom til verden. Benjamin sin er på det andre barnerommet dersom noen (les: mamma) skulle lure på det. Den morsomme stolen er fra IKEA, men jeg har kjøpt den brukt gjennom ei gruppe på Facebook.


Tallerkenhylla på nært hold. Under har jeg plassert et veggord som jeg har bestilt fra Lekestue, en nettbutikk som forresten anbefales. Veggordet er et Pippi-sitat som passer utrolig godt til Nikolai. Når jeg er fiks ferdig med barnerommet kommer det flere bilder.

Nå skal jeg slappe av og vente på Frustrerte Fruer og Privat Praksis. Håper alle får en flott kveld! 

11 kommentarer:

HusmorDronninga sa...

Mannfolk har virkelig ikke peiling :P Har de vel? ;) Tenk hvor enkel hverdagen hadde vert uten deres meninger om interiør, hus og hjem.. hehe.. (men uten de vil vi ikke leve...)

Lykke til med å overbevise mannen, og det blir spennende å se hvordan det nye gutterommet blir seendes ut!

Hilsen fra
Kjersti

Lotta sa...

Så koselig barnerom..Herlige bøker og:)

Klem til DEG

Fossestua sa...

Hihi :) jeg ler godt her jeg sitter! Blir moro å se hva det blir til...litt kvinnelist må kanskje til :)
Artig ide å bruke tallerkenhylla til bøkene!
Ang bordet...jeg vet ikke om jeg skal male det. Må først få det i hus, så får jeg se hva det blir til :)

Ingvild B sa...

Hehe...
Ja, det blir spennende å se hva dere (du!) finner ut av ;)

Elsker de gode ordene fra Pippi :)

No.15 sa...

Hihi, mannfolk ;)

Men veldig flott barnerom. Mange herlige detaljer som passet godt sammen.

Ha en fin kveld.

klem

Alhana sa...

Det ser ut som det blir et flott guttesoverom :-)

Er sikker på at du med litt kvinnelist og bedende dådyrøyne får et fjerde soverom ;-)

Hasigamas mamma sa...

Hi hi hi... jeg sitter her og humrer... måtte lese samtalen deres til mannen min... og han sa bare... Dåkker e fa.. ta klin lik, dåkker kvinnfolka! Hi hi hi... Mannfolk!
Blir flott gutterom, kjekt for dei å få egne rom!
Ha en underbar kveld og natt!
Klem fra
Lise

No.15 sa...

Har en utfordring til deg. :)

Unknown sa...

Hihii, nå måtte jeg le høyt for meg selv her:) Tror det er mange som kjenner igjen den typen samtaler;) Og 'akkurat' begrepet gjelder liksom aaaaldri dem, for når de har tenkt å få noe gjort så er det liksom så godt gjennomtenkt, mens våres planer alltid får skylden for å være impuls...eller hva?! :)
Kjempefint rom, artig å se bøker som jeg kjenner igjen fra jeg var liten - nostalgisk!

Sitatet tror jeg jammen jeg må bruke på noe på LilleGulls rom, for det var veldig typisk henne;)

Har forresten en slik Malm kommode jeg også, som jeg har vurdert å tapetsere - vi får slå oss på lag;)

Guttemamma sa...

Ler...
Rommet ble kjempefint,så koselig med bøker i tallerkenhyller!
Ha en fin dag♥
klem

Anonym sa...

Hihi...
Du e nu superflink, rommet og puffen blei jo nydelig! Håpa vi møtes snart:-)
Har forresten med noen klær til dæ.

Stor klem