mandag, november 16, 2009

Tidligere julefeiringer i Godt Isolert-huset - eller ikke...

Jula 2009 blir vår tredje jul i Godt Isolert-huset, men enda har vi til gode å feire julaften hjemme hos oss selv. I 2007, som kunne blitt vår første jul i huset, husker jeg faktisk ikke helt hva vi hadde planlagt. Mulig vi hadde tenkt å være hver for oss - Mannen hos sin familie og jeg hos min - men som sagt, jeg husker ikke. Jeg var gravid med guttene, som var ventet 1.mars 2008, men i slutten av november ble vi sendt til Tromsø med ambulansefly. 5.desember så guttene dagens lys - hele tre måneder for tidlig,og utsiktene for guttene var ikke spesielt lyse.


En liten Kuvøse-Benjamin holder mammas hand - 3 dager gammel og nede i nesten 800 gram

Som dere skjønner ble det ikke akkurat den jula vi hadde sett for oss. Telefonene våre gikk nesten varme, så mange var det som ringte for å spørre hvordan det gikk og for å gratulere oss. Flere lurte også på hva vi ønsket oss til jul, hvor vi skulle feire jul og når vi fikk reise hjem. For første gang ønsket jeg meg ingenting, i alle fall ikke noe som kunne kjøpes og pakkes inn. Det eneste jeg ønsket meg var at alt skulle gå bra med de to små. Jeg hadde ikke den minste anelese om hvor vi skulle være i jula, hvordan det var med guttene til den tid, og jeg sa at vi fikk neppe reise hjem før termin 1.mars. Dagene gikk og det viste seg at guttene var noen fightere og jula kom nærmere og nærmere. Svigersene kom kjørende oppover til Tromsø 20.desember for å besøke oss igjen,og bilen hadde de full av julegaver til oss. Da var planen at vi skulle være på sykehuset i jula, for jeg så ikke for meg at jeg skulle reise fra guttene. Gavene ba jeg svigersene ta med seg hjem i gjen, for det ville likevel ikke bli noen normal julefering. Da lillejulaften kom bestemte vi oss likevel for å reise hjem en tur. Det gikk fint med guttene og Mannen mente at jeg kunne ha godt av et lite avbrekk. Kanskje sant, siden jeg knapt nok hadde vært utenfor sykehuset og korridorene mellom sykehushotellet og nyfødtintensiven etter at jeg ble innlagt 27.november.


Benjamin, Nikolai og mamma 23.12.2007

Jeg kan love dere at det ikke var enkelt å reise hjem, men det ble nå slik, og tiden hjemme (hos mamma, stefaren min og søstrene mine) brukte jeg til å slappe av (så godt det lot seg gjøre), spise og sove. Det var rart å ha blitt mamma, men likevel være uten barn. 2.juledag reiste vi tilbake til Tromsø, og der ble jeg til jeg og guttene reiste hjem 22.februar 2008.

Jula 2008 hadde jeg i utgangspunktet tenkt at vi skulle feire hjemme hos oss selv, sammen med min familie, men jeg psyket ut i november en gang. Jeg inviterte heller oss til min familie... Tradisjoner, vet dere!


Det ble rimelig fullt under juletreet i stua, selv om guttene hadde sine gaver på kjøkkenet...

 

I år reiser mannen i huset på jobb 6.desember, og blir til 3.januar, kun avbrutt av en liten hjemreise fra julaftens formiddag til tidlig tidlig 2.juledag. Jeg orker ikke å ordne til jul helt alene og bli sittende store deler av jula alene, så nok en gang går turen til familien min i Lødingen. Nå tenker jeg, neste år, det er da vi skal feire jul hjemme hos oss selv, men vi får se hvordan det blir med de planene etterhvert...

7 kommentarer:

KATRINES INTERIØR sa...

For en rørende historie! Jeg måtte bare se og se på bildene, for - så små de var. Det må ha vært en meget spesiell jul for dere. Ekstra spesielt siden jeg er nøyaktig så langt på vei som du var da du fødte dine - dog med bare en i magen. Det er utrolig at de kan overleve 3 måneder før! Ha en flott førjulstid. Og kos deg som best :)

KATRINES INTERIØR sa...

Ja, tenk det! Enda verre blir det jo når den ene er syk - og når man har to blir jo gjerne vekten på den ene mindre (eller at begge har litt mindre vekt enn gjennomsnittet). Jeg vil veldig gjerne beholde min gutt i magen en god stund til og satser på at det går greit. Men en betryggende følelse å vite at fra uke 28 overlever de aller fleste. :) Kjøkkenet ditt var forresten helt lovely - og Kartell - skulle gjerne hatt en stol eller lampe derfra. Vi har gjennomsiktige plaststoler fra IKEA- de er stilige de også, og ikke så dominerende på den lille plassen siden de er gjennomsiktige:) God dag til deg:)

Unknown sa...

Gripende historie!
Jeg klarte heller ikke å la være å se og se på bildene...
Kan skjønne at denne julen ble veldig spesiell for dere.. Litt av noen fightere må jeg si:)

Skjønner at du ikke orker å styre og stelle til jul alene.. jeg orker heller ikke det, vi reiser til Melbu 3 juledag og blir til over nyttår, så her blir det nok verken juletre eller annen julepynt i år. skal jo snart flytte oppover alikevel:)

Ha en fin kveld!

Unknown sa...

Sterkt å lese om historien din. Det er godt å ha familie rundt seg i slike situasjoner!

Ja, jeg er veldig fornøyd med å ha skjult kjøleskapet litt bak den hylla. Vi har ikke skap over kjøleskapet, men jeg skulle ønske vi hadde det. Ser for meg at det hadde vært veldig fint å se på, og også praktisk. Men jeg har plassert kurver oppå kjøleskapet sånn at jeg kan bruke plassen til oppbevaring, og det ser litt finere ut.

Ha en god natt! :)

Unknown sa...

Hei igjen!

Jepps, jeg og LilleGull flytter til Melbu på nyåret:) Aller helst så fort som mulig, men vil gjerne selge huset her nede først..Har hatt besøk av megler idag, så da er karusellen igang:)
Når huset er solgt gjenstår bare jobb og barnehageplass...:/ mye skal klaffe til rett tid for å få kabalen til å gå opp gitt:)

Unknown sa...

Hehe, ikke hos oss heller:)

Takk for det;)

Fru Bakken sa...

Hei:o)

Vet du hvor man får kjøpt Greengate på Sortland og i Harstad? Du skjønner at jeg har ønsket meg det i juleg hos svigersøster:o)