torsdag, juni 28, 2012

Kjole til ei lita prinsesse

For (alt for) lenge siden sendte Vibeke meg noe stoff som jeg hadde sagt at jeg selvfølgelig skulle sy et par kjoler til Hedda av. Vel og bra det, men nå er jo tydeligvis ikke jeg verdens raskeste til å sy, i tillegg til det faktum at jeg aldri har sydd noen kjole tidligere. Etter mye tenking og x antall mønsterstudier falt valget mitt på et tunikamønster fra et Ottobreblad - som jeg selvfølgelig tegnet bittelitt om. For at det skulle bli en kjole måtte den i det minste være litt lengre enn originalmønsteret, i tillegg til at jeg bare ville ha en lomme på skjørtet. 

Med min manglende syerfaring er ikke dette en kjole jeg ville levert til en syeksamen for å si det sånn, men den er ganske fin (om det er lov å si slikt selv). Det største problemet er at jeg ikke tenkte på at mønsteret var beregnet for stretchstoff så jeg måtte jukse det til litt med noen trykknapper for at herligheten i det hele tatt skal kunne trekkes over et lite prinsessehode. *smil* Mamma tipset meg om en annen måte å gjøre det på, men da hun kom med den ideen var allerede kjolen sydd sammen så det var litt i seneste laget. Jeg har likevel planlagt å sy en likedan kjole senere med mammas vri for halsåpninga for å se om det lar seg gjøre. 

Hva synes du om mitt første kjolesyprosjekt? Jeg er ganske sikker på at vi iallefall alle er enige om at stoffet er helt nydelig. Jeg er veldig begeistret for stoffkombinasjonen og hadde egentlig bare lyst til å ha kjolen hengende i stua til evig tid, men omsider er den på tur til sin tiltenkte eier. 

Tenk, i morgen er det helg igjen. Håper alle får en god natt og en flott fredag. 

7 kommentarer:

Vibeke / Mammas Hus sa...

I love it!!! ♥ Og vi gleder oss masse!!!

Moro at det rosa stoffet egentlig er sengetøy. ;)

Bdicte sa...

Så flink du e! Den blir nok fin til Hedda:))

Klem!

Signe sa...

Fiiin!

Anonym sa...

Knallfine,du er kjempeflink:)beundrer alle som kan sy eg,så masse flott ein kan få fram:)
Fine helg til deg!

Anonym sa...

Den ble superfin!
Klem

Bente sa...

Kjempefin kjole til kjempesøt prinsesse på Hernes. Det er så mange kreative folk der ute, så jeg er mektig imponert, hilsen farmor i Eidsvoll

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Hei Bente,
Tusen takk for koselig kommentar her :) Koselig å sy til ei lita prinsesse siden det bare bor smågutter her i Godt Isolert-heimen :)

Finfin søndag til deg!