søndag, november 13, 2011

Jeg har tørket støv av symaskinen

Symaskinen som jeg bare måtte kjøpe på fjorårets bloggcamp, og som jeg ikke kunne få raskt nok i hus, har ikke akkurat vært overarbeidet det siste året. Ikke engang et nytt syrom gjorde underverker på den ikke-eksisterende sylysten min. Likevel har jeg ikke hatt noen problemer med å forsvare verken kjøp av symaskin eller fiksing av syrom - for jeg skulle jo sy en eller annen gang... Tidligere denne uka mailet jeg, Vibeke og Monica, og jeg lurte på om det kunne være en idé å bruke årets bursdagspenger på en Kitchen Aid kjøkkenmaskin hvorpå Vibeke svarte: 'hvis du bruker den like mye som symaskina du kjøpte for fjorårets bursdagspenger....?' Jeg hadde egentlig ikke noe bra svar på det, men flaks for meg hadde jeg akkurat mottat en leveranse fra Stoff og Stil.


Jeg kjente faktisk et aldri så lite stikk i samvittigheta når Vibeke kom med den kommentaren, og jeg tenkte at her er det egentlig bare å hive seg rundt å se hva man kan få til. Det skal sies at jeg gjorde et forsøk på å sy i fjor rett etter at symaskinen kom i hus, men siden jeg ikke orket å sette meg inn i verken mønster eller symaskin ble det ikke akkurat en positiv opplevelse som fristet til gjentakelse... I år forberedte jeg meg litt bedre, mønster ble lest og sømmer ble testet ut på prøvelapper, og alt gikk så mye enklere (Merkelig det der altså... *smile*).


Her tester eieren ut sitt nye barnehageantrekk og det fungerer visst fint til å hoppe i ser det ut til. Alle stoffene er fra Stoff og Stil og de kjennes veldig gode ut. Buksa er sydd av marineblå velour/chenille med rød ribb. Mønster er fra Ottobre nr 4/2011, modell nr 23, men er gjort litt om siden jeg ikke orket å lage lommer (neste gang blir det visst med lommer har jeg hørt rykter om). Genseren er også et egettilpasset mønster, men med basis i nr 22 fra samme utgave av Ottobre og er sydd i Jersey og kantet med ribb. Håper håper håper at det røde ikke farger av på de hvite bilene. Nå er det bare å stålsette seg til å sy et til likedan sett til den andre lille rakkeren. *ler* I tillegg er Benjamin sitt nye favorittlesestoff Ottobrebladene mine og det var visst ikke måte på hvor mye annet han hadde lyst på derfra. Symaskinen kan med andre ord få det travelt fremover... Konklusjonen er vel derfor at jeg neppe får tid til så mye baking så Kitchen Aid får vente... *ler*

Håper alle har en fin søndagskveld.

9 kommentarer:

Veronica sa...

Så utrolig flink du er. DET var iallefall et velykket symaskinprosjekt.
Heldig med det barnehageantrekket!
klem

EtterRegnet sa...

WOW!!!
Ska sei... når du først sku sy så trår du liksom tel me klær ;)
FLOTT ;)

Eg held meg te å sy sånne enkle ting.. hehe ;)
Tør ikkje prøve meg på klær enda!

Fruehuset sa...

hehe, det er akkurat samme frykten eg har! Har nettopp arva ei symaskin som eg ikkje kan fort nok få i hus... Men har ingen erfaring med å sy:)

Jaja, det blir vel koselig når eg får det til, men frykter ein god del irritasjon før eg er der.

Kjempe fine kler du har laga forresten:)

Anonym sa...

Jøss....hvordan får man til å sy så bra hvis man ikke er sydame ?? Hadde aldri klart det der...og enda har jeg sydd en del. Eller tror i alle fall ikke jeg hadde fått det til :P

Du er jo kjempeflink...ikke frykt den symaskinen din lengre. Dere to er visst bestevenner :)

Ha ei flott uka :)

Barbro sa...

Kjempetøft!! Tenker han var stolt ja :-)

Ønske dæ ei fin kommende uke!
klæm fra mæ

Unknown sa...

Du er dyktig snuppa!!
Åsså fiiiineste Benjaminsen♥

Vibeke / Mammas Hus sa...

*gapskratter* Fantastisk INTRO. *fnise*

Du er så flink du, vennen ♥ Plutselig kommer det pakke med stoff og ønsker fra både stor og liten i Hernes (ønsker fra stor til liten altså, a mor har for mange mål som må tilpasses ;P)

*savnertrykkastemning*

Katla sa...

Dette var fine saker!!! Du som kan sy så fine klær kan ikke bare la symaskinen støve ned :)

Jeg fikk jammen lyst til å hente fram min symaskin og....

ha en fin, fin, uke

hilsen fra Katla

Guttemamma sa...

Du kan sy!!! KJempefint tøy!!
Klem♥