mandag, oktober 24, 2011

Siste hekleprosjekt

På en av mine mange bloggerunder kom jeg over et innlegg hos Hjertedama hvor hun skreiv om hekleteknikken 'Diagonal hekling'. Jeg falt pladask for hekleteknikken, og allerede neste dag kjøpte jeg garn. Produksjon av et nytt putetrekk kom i gang, og nå i helga ble det ferdig. Dette var egentlig fort gjort, men det ble liggende litt mellom hekleøktene. Jeg tipper at dersom man er litt effektiv har man heklet sammen et slikt putetrekk i løpet av et par tre kvelder.


Jeg bestemte meg overraskende nok for hvitt og grått til min pute. Her kan man bruke hvilket garn man vil, men jeg valgte Alafoss lopi og heklenål nummer 7, noe jeg ble kjempefornøyd med. Jeg heklet to like store kvadrater. Disse la jeg oppå hverandre, etter å ha festet nærmere en million tråder, og heklet de nesten helt sammen med kjedemasker før jeg vrengte hele stasten, stappet inn puta og sydde igjen åpninga! Og på nesten 1-2-3 hadde jeg en fiks ferdig pyntepute til sofaen.


Når det gjelder garnvalg kunne jeg nok valgt et noe billigere garn dersom jeg hadde tenkt økonomisk, slik jeg vanligvis alltid gjør ellers, for det gikk med en del garn. Jeg brukte nesten fire 100 grams nøster til rett over 50 kroner pr stykk, så alt i alt kom dette putetrekket på nesten 200 kroner. Det er vel greit når resultatet ble såpass bra, eller?


Foreløpig har puta fått plass i sofahjørnet, så får vi se om den blir værende her eller om den flyttes til et annet sted etterhvert. Likte du puta og har lyst til å hekle din egen eller har du lyst til å lære hekleteknikken for å lage noe annet? HER kan du finne oppskrift på diagonal hekling iallefall så da er det bare å sette igang.

Håper alle har en fin ukestart!

16 kommentarer:

Hjertedamas blogg sa...

Så fin puta de ble!!! Jeg liker så godt den hekleteknikken, så jeg skal lage meg noen flere puter. Det ble lekkert med hvitt og kontrastfarge, så det tror jeg at jeg skal prøve på. Klemz Grethe

Anonym sa...

Puta ble kjempefin ja :) Ser jo at jeg kanskje må belage meg på en del hekling framover for det dukker jo opp så mye flott på bloggene jeg har lyst til å prøve.

Ha en flott mandagskveld :)

Fjellets datter sa...

Puta ble kjempelekker! Har ikke prøvd diagonalhekling enda, men "snart kanskje".
Give Away hos meg.
Ha en riktig god kveld.
Klem fra Kristin

deasogmia sa...

For en nyydelig pute! den hekleteknikken har jeg ikke sett før. kansje jeg må prøve meg på det en gang!

god uke til deg

Unknown sa...

Såååå fin!!! Du er så flink:) Og den passet jo perfekt i sofaen:)

Nå skal jeg prøve meg på et hekleprosjekt (pittelite) og skal lete etter oppskrift her inne hos deg;)

SAVNER DEG!!!
*klemmemassepå*

Vibeke / Mammas Hus sa...

200 kr for et putetrekk er jo ingenting når det er håndverk da! ;) Flinkisen min altså ♥

Og så fin hylle du har laget! :D

*klemmemassepå*

the Folding chair sa...

Wow, du er flink altså! Og hylla under her var flott, knottene var virkelig prikken over i'en.

Ha en flott uke,
klem :)

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Kjempefin pute :)
Og FOR et herlig bilde lenger ned her med de pitte små hendene... ♥

Klem Anette

Unknown sa...

Hipp hurra!! Jeg skjønte hekleoppskriften på kurven etterhvert;))

Tungt å hekle med hamp, men sååå artig;)

Takk for insp, søta;)

No.15 sa...

Nyyydelig, å den puta var fin!!
Flinka!

Ha en super dag.

klæm, Lise

Fruehuset sa...

Så kul! Den var skikkelig fin:) Kanskje eg også skal ta opp heklenåla igjen.
Ha ein fin fin kveld:)

Anonym sa...

Puta ble kjempe fin!
En spennende teknikk - tror jegmå prøve den...
Klem

Alt for kropp og sjel sa...

Virkelig en lekker pute :-)
Tror jeg må prøve meg på en sånn en.

EtterRegnet sa...

WOW!!!!
Den puta var rålekker ;)
Sånn kunne eg godt ha tenkt meg ;)
Hmm.. kanskje eg sku prøve meg på ei sånn.... hmm.... ;)

Pernille Ulrikke sa...

Kjempe kult!! Elsker den grove overfalten til strikka puter:)

Pernille Ulrikke sa...

.....heklet selvfølgelig