torsdag, juli 21, 2011

♥ Henningsvær ♥

Henningsvær er en perle det alltid er koselig å besøke.  Sist søndag hadde vi ingen planer , og utpå formiddagen fant vi ut at det var på tide med et Henningsværbesøk. Da vi kjørte hjemmefra var det grått og trist, men da vi kom til Lofoten var det blitt sol og mye varmere enn hjemme. Finere sted enn Henningsvær en sommerdag skal man lete lenge etter!


Med fjellet i ryggen og omgitt av havet på tre sider, hadde Henningsvær de naturgitte forutsetninger for å bli et knutepunkt under Lofotfisket, og på 1800-tallet vokste øysamfunnet til å bli det viktigste fiskeværet i Lofoten. I motsetning til mange andre fiskevær er ikke Henningsvær blitt fraflytta i nyere tid..

Øyene ble landfaste med bro og veiforbindelse først i 1983. Det reddet trolig også stedet fra den tidstypiske arkitekturen som med sine betongklosser satte preg på nær sagt ethvert norsk tettsted på 1960 og 70-tallet.

Denne kombinasjonen av et aktivt, levende miljø og en vel bevart bebyggelse, gjør Henningsvær til noe helt unikt! (Teksten er hentet herfra).


I Henningsvær finner man flere små interiørbutikker som er verdt et besøk, på Engelskmannsbrygga er det keramikkverksted og glassblåseri og på Lysestøyperiet selger de verdens beste boller. Vi har herved omdøpt Lysestøyperiet til 'verdens beste bollekafè'. Guttene var storfornøyde med Henningsværturen og jeg mistenker at besøket på bollekafèen var avgjørende for dem.


For de som ikke like interessert i shopping og boller som meg, er det også mulig å få være med på fisketur, gummibåtsafari, fjellklatrekurs og andre friluftsaktiviteter i Henningsvær. Dersom det heller ikke frister kan jeg anbefale en tur langs kaiene og bare nye hav, sjø, måkeskrik og Lofoten på sitt aller aller beste. ♥
Håper alle har en stråelende torsdag!

 - forhåndspublisert innlegg

7 kommentarer:

Ingvild sa...

Heisann. Jeg må desverre innrømme at så langt nord i landet har jeg ikke vært enda. Har en drøm om å reise nordover en gang og bildene fra henningsvær gjorde ikke ønsket noe mindre... Ser ut som en fin fin dag dere hadde på søndag.

Tusen takk for koselige kommentarer på bloggen min forresten. Alltid kjekt å "høre" fra deg.

Klem,I

ide-puffen sa...

For en fin brun sommergutt :))
Henningsvær er vakkert. Mange år siden jeg var der. Elsker hele kysten vår fra her jeg bor til Tromsø. Favoritt delen av Norge. Fulgte med Hurtigrutaprogrammet vel mye he he.
Riktig fin helg til deg og dine.
Klem klem
Randi

-Kamilla- sa...

Herlige Henningsvær bilder!! Jeg skal dit en gang, har hatt lyst til det lenge. Men det har liksom aldri blitt noe av...
*Sommer-klem*
-Kamilla-

Monica sa...

Nydeligste Henningsvær :) Var der i bryllup i fjor sommer, og skal så absolutt tilbake :) Var så mye fint på disse små butikkene, at jeg ikke klarte å kjøpe noe! :)
God helg :) Klem fra Monica

Marit sa...

Lofoten og Henningsvær er vakker, og kanskje går årets ferie til nettopp Lofoten! Herlige bilder :)
Klem Marit/Spilloppa

Unknown sa...

♥ ♥ ♥

Lone sa...

Nydelige sommerbilda,, god reklame for vakre Nord-Norge <3