torsdag, juni 03, 2010

Thonet Gyngestol

Da vi startet renoveringen av Godt Isolert-huset måtte det tømmes for alt av inventar. Det var ikke lite som var lagret på de cirka tusen bittesmå loftrommene. Godt Isolert-mannen hadde bodd her noen år før jeg kom inn i bildet, og han hadde overtatt huset fra de forrige eierne med alt inventar. Han så for seg at vi kanskje kunne pusse opp litt etter litt mens vi bodde her, men det var ikke akkurat forenlig med mine planer! Som det meste annet i livet mitt (vårt) kom oppussingsstarten litt brått på, og det var om å gjøre å få tømt huset i full fart. Mye ble kastet, men mye ble også tatt vare på, og jeg velger å tro at det var de riktige tingene som ble tatt vare på. Av møbler var det ikke så veldig mye som ble tatt vare på, men kommoden og gyngestolen jeg har skrevet om tidligere fant vi på loftet. I tilegg sto det enda en gyngestol der som jeg falt pladask for.


Siden vi ikke hadde så stor plass i leiligheta vi leide mens renoveringen foregikk, ble stolen lagret hos svigerforeldrene mine. Ikke nok med at den ble lagret der, den ble også værende der helt til mandag denne uka. Her kan det vel være på sin plass å nevne at vi flyttet inn i mai 2007 så det er ikke riktig alt som går raskt her i gården...

Jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre med gyngestolen så jeg plasserte den i kjelleren, men etter å ha lest i et svensk interiørblad i dag og sett stolen avbildet der, ble den raskt hentet opp igjen. Det viser seg at den er designet av en tysker med navn Michael Thonet. Han utviklet en teknikk med å bøye tre under fukt og varme, og solgte i 1860-årene verdens første flatpakkede stoler. Jeg er usikker på når den stolen vi har er laget, men etter litt surfing på nettet har jeg konkludert (litt usikker konklusjon da) med at akkurat denne modellen ble laget mellom 1900 og 1910. Det store spørsmålet nå er jo om den er ekte, eller bare en kopi, men siden huset vårt er fra 1890 er det ikke helt usannsynlig at det er ekte vare. Den er i alle fall helt identisk med bildene jeg har funnet på nett. Uansett, jeg kommer ikke til å røre den med en yderst liten malepensel engang før jeg eventuelt finner ut at den er en kopi!Nå er det om å gjøre å finne den perfekte plassering av stolen, og muligens gå til innkjøp av et hvitt saueskinn for å ha i den...

6 kommentarer:

Bringen Blomster sa...

Kopi eller ei- syns ikkje du skal rør den med en malepensel uansett! Syns den va nydelig sånn den e. Kan jo vær greit å ha litt kontrasta til alt det lyse man omgir seg med ;) Men så spennandes å finn nokka som kan vær orginalt! Artig å ei ting som har en historie.
Ha en fin dag
Synnøve

Hege sa...

Vi er jo alt for kjappe til å svinge den hvite malerkosten.... Det er mye sjarm i gamle, urørte møbler! Ser for meg at denne blir nyyydelig med et lunt saueskinn og en pute med noen finurlige ragerike detaljer på ;)

Ha ei super helg :)

Klem

-Kamilla- sa...

Så fin den er! Litt spesiell, og sånt liker jeg :0) Det er ikke alt som skal røres med pensel og maling ;0) Så fint dukkehuset ble, jentene har ett Lundby hus som jeg skal pusse opp til vinteren. Blir stas. Hva brukte du til å dekorere veggen med?? God helg til deg og dine!! *Klem*
-Kamilla-

Eva sa...

Da kan du jo få telbake saueskinnet vi har lånt hos dåkker! Va kjæmpefin gyngestol by the way :)

Jannike sa...

Du kan være heldig å finne "Thonet" stemplet på innsiden av setet - enten i treet eller på en papirlapp.... :-D

Vibeke / Mammas Hus sa...

KULT! :))))

JEG hadde malt den jeg da, Uansett. Så fæl er jeg. Men det er fordi jeg ikke liker fargen på den. ;P Den hadde vært kul i ISVANN tror jeg.......

*klem*