onsdag, november 05, 2014

Bollemelk ♥

En favoritt her i huset er Bollemelk. Jeg lager det ikke så ofte, men når jeg gjør det er guttene veldig fornøyde. Jeg husker selv fra da jeg var lita og mamma lagde det, da var det lykke ♥



Her er oppskrifta jeg bruker:  
2 egg
1 dl sukker
2 dl melk
ca 4-5 dl mel
2 liter melk til koking (helmelk)
 
Bland egg, sukker og 2 dl melk og rør i melet. Det skal bli til en deig som ikke er for løs, men heller ikke som fast bolledeig.
 
Kok opp 2 liter melk. Form boller med en spiseskje og legg i melken. Dypp skjea i melka før du lager bollene, da slipper deigen lettere. La bollene ligge et par minutter, rør så forsiktig i gryta så bollene løsner fra bunnen og fra hverandre. Kok i ca 15 minutter på svak varme, det skal ikke fosskoke. 
 
Server i dype tallerkener med sukker og gjerne litt kanel på. For meg er det et must med kanel, men ei venninne av meg liker det best uten.
 
Hvis du ikke har smakt bollemelk, men har lyst til å prøve - masse lykke til, det er enkelt!

3 kommentarer:

Karina Høve sa...

Du ødelægg jo heile KLÆPPmelka med kanel Victoria.........

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Neeeeeeeeeida ♥

Steinsdotter sa...

Guri....
Fikk skikkelig flashback jeg nå.
Har ikke hørt om, eller sett bollemelk (tror vi kalte det noe annet, men husker ikke hva) siden jeg var liten:D hehe... Jeg pleide spise sånn.

moro