onsdag, april 28, 2010

Jeg trenger tips!

Jeg er ivrig etter å starte oppussingen av den gamle kommoden som jeg kjøpte på Loppis på søndag, men trenger litt tips og noen gode råd. Jeg har mest sannsynlig bestemt meg for at den skal få oppholdstillatelse i stua, i alle fall inntil videre. Uansett må herligheten males og siden den er smurt inn med lakk (som er begynt å sprekke litt) trenger jeg litt hjelp. Hva gjør jeg? Pusser den ned? Bruker lakkfjerner? Er det i så fall noen som vet om en effektiv lakkfjerner? Hvilken hvitfarge bruker dere andre hvitmalere? Og hvilken glansgrad?


Jeg ser at det er kommet epost fra jobb om at lønninga kommer på konto på fredag, så jeg må nok vurdere å gå til anskaffelse av malesprøyta jeg ønsker meg så snart som mulig. Jeg er ivrig og må nok bare hive meg rundt når oppussingslysten er til stede...

8 kommentarer:

Hilde Heimdal sa...

hei stilig kommode, spennende å se hva du får til med den !! :)

Du jeg har aldri tatt av maling jeg...er så utålmodig hehe...så jeg har bare pussa over, vaska med salmiakk og tatt på heftgrunn !! :)

Ingvild sa...

Kommoden var kjempefin...
Jeg har en skjenk som også er full i lakk og den har jeg tenkt å pusse, grunne og male med gulvmaling for å få et slitesterkt resultat...

Gleder meg til å se den når den blir ferdig!

Ha en fin dag,
klem,I

Susanne sa...

Takk for kommentaren på bladoppbevaringskassen:) synes de er kjempesøte, er ennå en del slike i kjelleren heime men de er malte eller så er de litt spist på av de kaninene æ hadde som lita:(
Hm...etter å ha jobba på malerbutikk så er nok anbefalingen å pusse bort lakken, vaske godt med salmiakkvann, heftgrunn og maling...men så utolmodig æ e når æ ska male bruke æ bærre pusse lett over så alt det løse kommer av, vasker godt sånn at alt gammelt fett kommer bort..maler med heftgrunn og så to-tre strøk maling. Æ sikle også etter den malersprøyta, men gubben meinte han hadde hørt det var så mye arbeid å få den ren og at måtte være NØYE med renholde for at den ikke sku bli ødelagt hehe så han konstanterte at den var ikke noe for mæ, æ som maler når impulsen slår inn, uten å skifte klær, dekke gulv og er talentløs på å rydde opp etterpå:(.... når æ male småting,hyller ol hvite bruke æ male to strøk så spraye me spraymaling på boks siste strøket, synes det blir så fint og "flatt" da:)

Christina sa...

Hei på deg!

Takk for hilsen hos meg!Ja,vi har prøvd det meste med lillgutt.Både med vann,melk,bysset,gått å tuslet rundt,nynnet,prøvd å ta han over i vår seng,ned i stuen,sett ut av vinduet etter pusi(noe han elsker!) Men ingenting hjelper.Når det varer i flere timer blir man jo helt utslitt,siden man selv er så trøtte.Han hiver seg rundt i armene så det er tydelig at noe plager han...
Håper det går over snart iallefall!!

Spennende med oppussingen og slik malingssprøyte står høyt på listen min!
Klem til deg med ønske om en god dag.
C

Jannike sa...

Jeg henger meg på: Puss lett ned, mal med heftgrunn og mal to-tre strøk med maling. Jeg pleier å male i fargen eggeskall (0502-y), dette er hvitfargen ferdigmalte lister, dører etc kommer i.
Ser forøvrig for meg at denne kommoden ville vært nydelig malt hvit, med et harlequin-mønster i hvitt og lysgrått på fronten... Og kanskje noen fine, smale skålhåndtak i stål/sink.

Fru Andersen sa...

Det er bare å sette i gang når malelysten er der;-) Jeg pleier å pusse først, husk at det er et spesielt pussepapir som egner seg bedre for å fjerne lakk. Skal du male med oljebasert maling trenger du ikke få bort lakken, da er det bare å pusse litt for at undelaget skal bli jevnt og for at fett osv skal forsvinne.

Jeg liker godt bengalakk, glansgrad 90, kan nesten speile deg i møbelet etterpå...hehe, ellers pleier jeg å bruke hvitt men slipe det litt på typiske slitasjesteder etterpå for å få et gammelt resultat.

Blir spennende å se hvordan det blir når du er ferdig!

Jannike sa...

Hei igjen:
Søkte på nett og fant denne siden som forklarte litt om hvordan man går frem for å male harlequin-mønster: http://books.google.no/books?id=gnLob1lkzJsC&pg=PA108&lpg=PA108&dq=how+to+paint+harlequin+pattern&source=bl&ots=8r0E_9b8Uo&sig=OMaKKHg4amJoUKPVkUZYEnK3OQQ&hl=no&ei=wSfYS76CDdmhOPSLqcwG&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAUQ6AEwADgK#v=onepage&q=how%20to%20paint%20harlequin%20pattern&f=false
-
Glans 40 ville nok jeg malt den i, forøvrig. Hadde det vært mer utskjæringer ville jeg kanskje økt glansgraden. Gleder meg til å se resultatet :-D

Guttemamma sa...

Ikke peiling på sånt jeg,men er av den utålmododige sorten..så lett sandpapir og grunning hadde nok vært valget mitt også..
Har snødd litt her i dag også,er det mulig...
Ja også glemte jeg å si at kommoden ser knallfin ut!!
klem