mandag, september 05, 2011

Oppskrift på heklet kurv

I et tidligere innlegg viste jeg frem de små kurvene jeg har heklet og som skal bli julegaver til små prinser og prinsesser. Flere av dere har spurt etter oppskrift på disse, og her skal jeg prøve å forklare så godt jeg kan. Jeg har heklet mine kurver med dobbel tråd Muskatgarn fra Drops og med heklekrok nummer 6.


Oppskrift på søt liten heklet kurv kommer her:

Hekle fire luftmasker (lm) og sett de sammen til en ring med en kjedemaske (kjm).
1. omg: Hekle 7 fastmasker (fm) om ringen
2. omg: Hekle  2 fm i hver fm = 14 fm
3. omg: Hekle 1 fm i første fm, 2 fm i andre fm og fortsett å øke i hver andre fm ut omg=21 fm
4. omg: Hekle 1 fm i hver av de to første fm, så 2 fm i 3.fm, fortsett å øke i hver tredje fm ut omg=28 fm
5. omg: Hekle 1 fm i hver av de tre første fm, så 2 fm i den 4.fm, fortsett å øke i hver fjerde maske ut omg=35 fm.
6. omg: Hekle 1 fm i hver av de fire første fm, så 2 fm i den 5. fm, fortsett å øke i hver femte fm ut omg=42 fm
7. omg: Hekle 1 fm i hver av de fem første fm, så 2 fm i den 6.fm, fortsett å øke i hver sjette maske ut omg=49 fm.
Deretter hekles det 1 fm i hver fm til kurven når ønsket høyde. Jeg har heklet ca 35 omg før jeg har avsluttet.


Dette er den størrelsen jeg har heklet de kurvene jeg har  vist bilder av tidligere i, men nå har jeg laget noen større kurver som man for eksempel kan ha twist, nøtter eller andre godsaker i (den røde julekurven på bildet under). Nabovenninna mi mener at de er store nok til å brukes som brødkurver, men det kommer jo an på hvor mange man er til bords. *ler* Disse 'store' kurvene har jeg heklet på samme måte, men jeg har heklet tre omg til før jeg begynte å hekle 1 fm i hver fm, altså til jeg har åtte fm mellom hver gang jeg øker.


Lykke til!

11 kommentarer:

Fru Bakken sa...

Åååå kor flenk du e!!!!!
Kjempe fine kurver:D

Ha en fortsatt flott uke.

Hasigamas mamma sa...

Sååå fine! Nå lager jeg link på siden din under favoritter og en sånn kurv er et av vinterens GJØREmål :)
Klem
Lise

Barbro sa...

Jeg har laget endel slike kurver, men har ikke blogget dem ennå.
Har brukt samme oppskrift som du beskriver her. Det er jo så fort gjort, og moro å se at mengden med kurver øker for hver dag.

Jeg har brukt drops paris på p nr 3.
De ble stive og fine slik også.

Ønsker deg en fin kveld videre.
klem fra meg :-)

Signe sa...

Utrolig fine! Skulle ønske jeg kunne hekle gitt, men det kan jeg altså ikke :) Kan ikke strikke heller for den del!

Men klarer da å sy sånn relativt rett frem om jeg finner det for godt ;)

Ha en super mandag!
Signe

Vibeke / Mammas Hus sa...

FLINK! :D

Jeg er ferdig med mine ni lapper, men har ikke sydd sammen alle ennå ;)

Bloggecamp? ;)

EtterRegnet sa...

De kurvan e kjæmpe flott ;)
Kanskje man skulle prøve seg på sånne ;)

Anonym sa...

Tusen takk for oppskrift:)dette skal prøves,lage kurver til sminke og hårpynt til å ha på badet:)ha en fin dag.klem:)

Unknown sa...

Knallfine!! Men jeg skjønte ikke en pøkk av oppskriften, av den enkel grunn at jeg hekler på lykke og fromme uten å ha den villeste anelse om hva maskene heter;) Du får lære meg på bloggcamp;)

KLEM

Monica sa...

Hei på deg.
Så flotte! Tusen takk for at du deler oppskriften med oss.
Ønsker deg en riktig fin kveld!

Unknown sa...

Jaaah, det var liksom her jeg skulle lære å hekle, men detta skjønte je lite av gitt....;) aner jo ikke hva maskene heter?! ;P

Til helga kanskje...;P

Marit sa...

Hei
Så fine kurver!:)
Men jeg opplever å få en spiss bunn, og ikke den flate. Hva gjør jeg galt?